BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 20, 2010

~ Harith Asyik Demam Jer... ~

Kesian anak aku...asyik demam jer..Hari Jumaat (14/05/2010) Harith demam teruk..panas sgt badan dia..suhu sampai cecah 40.5..duk sebelah dia terasa sgt bahang..pangku dia cam pangku seterika panas.. :-( Aku bagi ubat ikut jadual pun suhu dia tak turun-turun..tak kebah2 jugak demamnya..aku bertambah risau..hati ibu mana tak risau kalau anak tak sihat.anak yg biasanya lincah, ligat, tetiba demam..lepak.. :-(.. pastu asyik cakap, "mama, mama doala byk2 harith tak demam..klu mama doa utk harith, harith tak demam la.." luluh hati aku..terus aku rangkul harith dlm pelukan ku..Damia pulak jeles aku bg perhatian yg lebih kat abg dia..asyik merajuk jer..

Lepas maghrib tu aku masuk ubat buntut..sbb suhu dah terlalu tggi..40.5..dia pun dah mula meracau..pukul 7.30 aku masuk ubat tu, pukul 10 mlm suhu masih tak turun, klu ikutkan ubat yg masukkan kot buntut tu cepat turun suhunya..Cepat2 kami bawak harith pegi Poliklinik Sri Puteri..kebetulan doktor yg bertugas mlm tu DR ALWI..doktor kesukaan ramai..Doktor pun terkejut suhu harith terlalu tggi..Sekali lagi Harith diberi ubat buntut..melalak dia..siap meronta2 lg..pastu kena injek antibiotik lg..lg ler meraung harith..nak wat camner sayang, doc nak harith cepat sembuh..doktor periksa dengan begitu teliti..semua pakaian Harith kena tanggal..Kata doc patut la suhu dia terlalu tinggi..Tonsil dia bengkak, besar dan merah..Doc suruh aku tgk..mak aiii..mmg besar, takut aku tgk..sian anak aku..patut la dia asyik ckp sakit tekak..aku igt sakit tekak cam org nak selsema tuh..

Doc ckp lg demam dia terlalu tggi sbb tonsil n campak..patut la merah satu badan harith..igtkan ruam panas, sbb musim panas..byk sggh dugaan harith..dah ler demam..tekak sakit, satu badan miang n gatal.. klu la blh ditukar ganti biar aku jer yg tanggung..sian harith..hukhukhuk..

Alhamdulillah..hari Sabtu harith dah tak demam..cuma merah2 campak tu kuar lg byk..asyik merengek gatal..gatal.. aku sapu ubt sapu yg doc kasi..walaupun harith dah tak demam aku kasi jugak ubat demam, aku takut demamnya dtg blk..ubt antibiotik aku kasi ikut jadual..seb baek jugak dah besar ni senang nak makan ubat..tu pun ugut jugak, klu tak nak makan ubat, nanti doc injek lg..huk3..mau tak takot..hikhik..

Hari Isnin (17/5/2010)
Harith dah boleh sekolah cam biasa..dah tak dmm lg..syukur alhamdulillah..suke sgt hati aku anak aku dah sihat..tapi meragam jugak masa nak mandi..dah cuti lama..seronok ler..meragam tanak pakai baju skolah..akhirnya terpaksa pikul dia masuk kete bogel2.hahaha.. anak.anak...ikut kan je kerenah dia..biasa la org baru baik demam ni mcm2 kerenah..dlm kete tu baru aku pakaikan baju, sluar n kasut skolah..sampai skolah dia ok jer dia..hepi dapat jumpa kawan2 n cikgu Suhana yg baik hati..

Hari2 yang berlalu begitu menceriakan aku coz Harith dah tak demam..Tapi keceriaan ku hanya seketika...Pukul 3.00 pagi hari Khamis (20/05/2010 - besday andak) kami dikejutkan dgn suara org muntah. rupe2nya harith muntah2...habis katil tmpt dia tido..lepas tu dia berak2 pulak.. aku cek suhunya,39.5 sah..dia demam lagi..tinggi suhunya.. :-( cepat2 aku kasi ubat demam..aku menangis sambil memeluk Harith..aku tk dpt melelapkan mata walau sepicing pun..aku menangis semahunya..entah bila aku terlelap aku pun tak perasan..sedar2 abang kejut aku utk mandi. Dia dah siap solat.. aku tgk jam..dah kul 6.15... Cepat2 aku periksa suhu harith..dah tak panas sgt..blh la gi skolah ni..kate aku dlm hati..aku mandikan harith, siapkan dia, pastu dlm kereta aku kasi lg ubat demam..Aku nak cuti hari ni tak boleh sebab banyak lg keje2 aku tak settle..Byk dokumen nak kena dapatkan tandatangan Pengarah aku..hari ni je dia ada kat JB..nak tak nak terpaksa jugak aku keje..nasib baik suhu harith tak la tggi sangat..yang aku herannya harith asyik demam malam jer..siang ok..tu yg wat aku risau sangat..

Jumaat - 21/05/2010
Pukul 3.30 pagi abang kejut aku ckp harith demam lg.. hukhukhuk..aku kasi dia ubat demam..selimutkan elok2..aku panjatkan doa ke hadrat Ilahi semoga anakku cepat sembuh..tiada apa yg membahagiakan aku selain dari tgk anak2 aku sihat dan ceria..

Pagi tadi bdn harith panas lg..tapi lepas mandi, badan dia kembali normal..aku bagi ubat demam..aku pujuk dia, hari ni jer skolah..pastu cuti 2 hari...mood dia pagi ni ok..tak byk ragam..aku bekalkan ubat demam kat taska..tapi hati aku tetap risau ingatkan harith..harith, cepatlah sembuh sayang... kate adik aku ema, klu ada tonsil memang antibodi dia kurang, asyik demam jer..

"Ya Allah, kepadaMu aku memohon, sembuhkanlah Harith...berikanlah kesihatan yang baik kepada anak-anakku, suamiku dan semua ahli keluargaku...Panjangkan lah usia mereka..Lindungilah mereka dari segala marabahaya walau dimana jua mereka berada..hanya kepadaMu lah tempat aku memohon pertolongan...amin..amin ya rabbal alamin.."..



0 comments: