BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, May 5, 2010

Muhammad Harith Danial

~ Harith 5 tahun ~

~Harith 4 tahun ~

~ Harith 3 tahun ~

~harith 2 tahun ~

~ ni masa harith setahun ~


Begitu cepat masa berlalu..aku rasakan baru semalam aku melahirkan dia..masih terasa lagi sakit dan perit saat melahirkan..masih terbayang lagi di mindaku detik-detik aku melahirkan dia pada tanggal 31 Januari 2005..lewat 2 hari dari tarikh yg dijangka..

Sebulan sblm aku bersalin, aku dihantar ke kg aku di Felda Neram Satu, Kemaman, Trg...masa tu aku belum bekerja lagi..aku mmg mahu bersalin di kg, dekat dgn mak ayah kat kg..maklumlah bersalin anak sulong, tidak ada pengalaman..

Belum habis pantang, lebih kurang 30 hari suami aku bawa blk ke Skudai..dia tanak berjauhan dgn anak..mulanya mak aku membantah jugak..ye la blom lg cukup 44 hari dah nak blk..mak ayah pun sedih nak berjauhan ngan cucu dia..lepas tu bermula la era baru kehidupan aku sebagai seorg ibu muda..masa tu umor aku baru 25 tahun..tapi aku tak kekok coz aku selalu jaga anak buah aku..sblm aku kawen aku uruskan kakak aku berpantang..aku jaga bebi dia sampai la dia habis pantang 44 hari..aku mandikan, susukan..dan semua la..skrg ni berguna juga pengalaman aku masa tolong kakak aku dulu..terima kasih kak za percayakan Na jaga Ahmad Ajwad Syauqi masa tu..pengalaman tu sangat berharga..

Aku dan abang membesarkan Harith dengan penuh kasih sayang...bagai menatang minyak yang penuh..kalau ade apa2 masalah aku tel mak kat kg, bertnya camner nak handle..kakak2 aku pun byk membantu..

Dugaan datang sewaktu harith berumor setahun 8 bulan..dia sering demam panas..masa tu kat kg..aku terus bawa ke HTAA (Hospital Tgku Ampuan Afzan, Kuantan). doktor amek darah..esoknya aku terima panggilan dari hospital berkaitan ujian darah harith..masa tu jantung aku berdegup kencang..masih terngiang2 lg kata2 doc tu..
"puan..saya minta puan byk2 bersabar ye..hasil dari ujian darah smlm kami dapati sel darah putih anak puan melebihi paras normal..."
"hah..anak saya leukimia ke doc?"
"sabar puan..bukan leukimia...blh puan dtg ke hospital skrg?"
gelap dunia ku seketika...aku menangis...masa tu mak ayah aku tak ada kat rumah..diorg pergi Jengka, umah kakak ipar aku..aku peluk abang...aku menangis semahunya...abang demam jugak masa tu..abg gagahkan jugak untuk ke hospital..aku dah tak sabar nak dgr penerangan doktor..sepanjang perjalanan aku asyik peluk, cium harith..air mata aku tak henti2 mengalir..kesian ank mama...

sampai di HTAA aku terus ke bilik doc..lega aku dengar penerangan doc..anak aku bukan leukimia..cume kekurangan enzim yg menghasilkan sel darah merah..kekurangan zat besi..so anak aku perlukan rawatan berkala dari Pakar Kanak2..selama setahun jugak la kitorg duk ulang alik ke HSA..yang paling tak tahan setiap kali pergi Klinik Pakar Kanak2, kena amek darah..dahla darah tak cukup nak amek lg..hu3..dah genap 2 tahun lebih aku dah tak pergi lagi..paras darah merah dia dah normal..dia pun jarang dah demam2..

Harith membesar seperti kanak2 lain..semua kemahuan dia papa dia ikut..kadang2 harith tak mintak pun beli mainan..tp mcam2 papa dia beli..maklum la masa tu anak tgh sakit kan..motor bateri, kereta kayuh..motor scrambler, motor yg besau yg guna petrol pun beli..walhal harith sampai skrg pun blm pandai lagi guna motor tu..

masa harith umor 2 tahun 9 bulan aku dapat keje kat UTM...sedih aku nak berpisah ngan harith..ye la selama ni hari2 aku yg jaga dia..tetiba rutinku berubah..nasib baik nenek dia sendiri yg jaga kat umah aku..tak la aku ralat sangat..tghari aku blk makan leh main2 dgn dia..aku blk tghri pun lauk dah siap masak..mak mertua aku masak..aku dah larang masak tpi dai nak masak jugak..terima kasih mak..

Harith dah 3 tahun 5 bulan aku pregnant anak ke 2..aku mengalami alahan yang maha teruk..aku tak dapat layan harith dengan sempurna..papa dan nenek yg byk jaga dia, uruskan dia..akuuu..hukhukhuk...nak uruskan diri sendiri pun tak mampu..sepanjang trimister pertama sampai 4 bulan kandungan aku, aku tak dapat makan @ minum..masuk sikit jer..kuarnya banyak...harith banyk bantu aku sewaktu aku muntah2..dia usap belakg aku..pandai sggh anak mama...aku terpaksa cuti tanpa gaji selam sebulan setengah..hari2 aku terpaksa masuk 3 botol air..seksa sungguh..kena injek tahan muntah..ubat injek tu cuma bertahan 2 hari jer..pstu muntah lagi dan kena injek lg..hukhuk..nasib baik harith seorg budak yg pintar, bijak dan memahami kesukaran mama dia saat ini..dia tak byk ragam..tak byk kerenah...

harith genap 4 tahun harith dapat adik..sukenya dia dapat bb girl..siang mlm duk berkepit ngan adik..harith dah tak sunyi lagi..harith dah ada kawan..sepanjang tempoh berpantang aku ajar harith membaca..MasyaAllah..dalam masa 2 mggu harith dapat menguasai buku 1 anakku..pandainya anak mama..

sekarang harith dah 5 tahun...harith dah bersekolah..aku hantar harith masuk pra sekolah di SEK. KEB. TAMAN DESA SKUDAI. pagi2 nak pegi skolah, dia tak byk ragam..papa dia agkat dari tmpt tido, aku mndikan...dalam kereta tu sempat lagi dia tido..ye la perjalanan dari umah aku nak ke sekolah klu hampir 20 minit klu jammed..walhal dekat jer..so sempat la dia layan ngantuk dia sblm sampai skolah..sampai kat skolah aku pakaikan ksut dan hantar dia sampai ke kelas..balik dari skolah kul 11.40 pagi harith transit ke taska jati..pukul 5.30 baru la kami smua berkumpul semula..

begitu la serba sedikit kisah harith..aku tak pandai + xde idea nak karang pjg2..bahsa pun byk bahasa pasar..hehe..

0 comments: